آينده آغاز شده است . . .
دوست عزيز اكنون در آغاز راه بهتر، بايد چند تصميم مهم و كليدي براي يك شروع خوب بگيريد.
براي موفقيت در كنكور، مسائل زيادي در برابر شما قرار خواهد گرفت كه بايد آن‌ها را بشناسيد و براي هر كداميك راه حل حساب شده انتخاب كنيد. انتخابي كه نتيجه درس خواندن شما و حتي بخش مهمي از زندگي و شما را تعيين خواهد كرد. سعي كنيد تدارك سال بعد را در طول فصل بهار انجام دهيد و بعد از امتحانات موكول نكنيد.
چرا كه گرفتن اين تصميم‌هاي مهمنياز به بررسي مطالعه و زمان دارد. ما تجربه چندين ساله خودرا در قالب چندين نكته براي شما جمع‌آوري كرده‌ايم.
آگاه باشيد كه با رعايت و به كار بستن اين موارد گام اول موفقيت را محكم برداشته‌ايد.
الف) با توجه به تأثير معدل كتبي امتحان نهايي در كنكور مهمترين مسئله فلعي شما افزايش معدل در امتحانات نهايي مي‌باشد.
براي كسب نمرات بالا به توصيه‌هاي زير توجه كنيد:
1- كلاس‌هاي درسي خود را محدودتر كنيد، ساعات مطالعه خود را حتي‌الامكان افزايش دهيد و بيش‌ترين توجه و انرژي خود را روي فعاليت درسي متمركز كنيد.
2- براي افزايش معدل، مهم‌ترين فعاليت، تسلط بر مطالب كتاب‌هاي درسي است. از اين رو تمام «فعاليت‌ها»، «مثال‌ها»، «فكركنيدها»، «خود را بيازماييدها» و پرسش‌هاي انتهاي فصول كتاب درسي را كه ارزش سئوالي دارند. با دقت و به طور موضوعي بخوانيد.
3- پس از مطالعه‌ي دقيق و مفهومي كتاب درسي، مهم‌ترين كار، حل پرسش‌هايتشريحي و نمونه سئول‌هاي امتحانات نهايي است. سعي كنيد با روش تصحيح اوراق و طرز پاسخ‌دهي به سئوالات امتحان نهايي آشنا شويد.
4- براي افزايش معدل لازم است در گام اول با پيشرفت تدريجي دروس در مدرسه همراه شويد. در گام دوم پس از انجام تكاليف آخرين هفته‌ي، اوقات اضافي را به جبران عقب‌افتادگي‌هاي درسي اختصاص دهيد.
5- تكاليف هر روز مدرسه را يك به يك انجام دهيد؛ هر چند به نظر ناقص يا غيرقابل قبول باشد. فراموش نكنيد، تكليف، فعاليتي است كه شما بايد انجام دهيد و فقط محدود به كارهايي نيست كه معلم از شما مي‌خواهد. بنابراين براي دروسي كه تكاليف معلم را در آن كافي نمي‌دانيد. يك برنامه‌ي جبراني و تكميلي تنظيم كنيد. در اين زمينه مي‌توانيد از كتاب‌هاي كمك درسي به خوبي استفاده كنيد.
6- سعي كنيد برنامه‌ي خود را به طور هفتگي تنظيم كنيد، به طوري كه تكاليف و دروس مربوط به هر هفته را طي همان هفته انجام دهيد. (تراز كنيد) و بدهكاري درسي خود را به هفته‌هاي بعدي منتقل نكنيد. در يك كلام هر چه بيشتر خود را با مدرسه هماهنگ سايد و به هيچ وجه از برنامه مدرسه فاصله نگيريد.
7- از هر فرصتي از جمله تعطيلات براي جبران عقب افتادگي درسي خود استفاده كنيد و آن‌ها را به راحتي از دست ندهيد.
8- با دوستان فعال درس بخوانيد، آنان در پيشرفت درسي شما مؤثر خواهند بود. در مقابل از دوستان غيرفعال، بي‌انگيزه و منفي فاصله بگيريد.
ب) به خدا توكل كنيد و هدف خود را مشخص سازيد، هدفي را انتخاب كنيد كه همواره انرژي و انگيزه كافي را براي پيمودن مسير پرپيچ و خم كنكور به شما بدهد، (مثلاً قبول در رشته فلان، دانشگاه فلان و ارج نهادن به زحمات پدر و مادر در طول 12 سال)
ج) استراتژي آموزشي خود را براي يكسال مشخص كنيد يعني:
1- يك سيستم استاندارد آموزشي (يك مدرسه خوب) را انتخاب كن.
در انتخابت وسواس زيادي خرج كن ولي وقتي انتخاب كردي با وفاداري كامل به سوي هدف حركت كن.
2- كنكور آزمايشي و كتاب‌هاي كمك‌آموزشي مناسب را تهيه كن.
3- برنامه‌ها و كلاس‌هاي غيردرسي خود را قطع و يا محدود كن.
4- يك مشاور خوب و حرفه‌اي براي خودت انتخاب كن.
نكته‌ي بسيار مهم: يك مدرسه يا آموزشگاه خوب مطمئناً اهرم‌هاي لازم مثل مشاوره، آزمون آزمايشي اساتيد مجرب و ... را در عالي‌ترين سطح تدارك ديده است. يادت باشد كه تعداد اين موارد زياد نيست، تصميم بگيريد كه يكسال آسوده باشي.
د) همواره كتاب محور باش و هيچگاه از چارچوب كتاب درسي خارج نشو. يادگيري عميق مفاهيم و انجام كار تشريحي زير بناي تست است.
هـ) حتماً حتماً حتماً (از تابستان شروع كن و حتماً حتماً حتماً در تابستان دروس پيش‌دانشگاهي را مطالعه كن.
و) غيرحضوري يا حضوري؛ يادت باشد كه اين نوع انتخاب كاملاً وابسته به شرايط داوطلب است، پس حتماً با يك كارشناس خبره مشورت كن.
ز) اين كار خطرناك است هرگز انجام ندهيد؛
1- صبح تا ظهر رفتن به مدرسه
2- ظهر تا شب رفتن به كلاس كنكور
با انجام اين كار به يك هنرپيشه‌ي كنكوري مبدل مي‌شويد.
ز) در انتخاب مدرسه يا آموزشگاه موارد زير را در نظر داشته باش.
1- سابقه آموزشي و شخصيتي مدير مجموعه
2- پرس و جو كردن از دانش‌آموزان گذشته‌ي آن مركز
3- كيفيت سيستم مشاوره، كادر استادان، نظارت تحصيلي و كنكورهاي آزمايشي آن مركز.
(دوست عزيز يك مركز آموزشي مناسب بايد تمام موارد بالا را در عالي‌ترين سطح در اختيار داشته باشد، مدرسه‌اي در نظر بگيريد كه تمامي استادان حرفه‌اي كنكور در آن تدريس مي‌كنند، اما فاقد مديريت و يك سيستم مشاوره كارآمد باشد.
آنجاست كه هر استاد ساز خود را مي‌زند و صرفاً نتيجه‌گيري دانش‌آموزش در درس خود برايش اهميت دارد.
كمي فكر كنيد واقعاً شلم شورباست.
5- تعداد جلسات آموزشي در هفته (مثلاً 4 جلسه 90 دقيقه ديفرانسيل در هفته)
6- بررسي تقويم آموزشي و تطبيق آن با كنكورهاي آزمايشي.
ح) عادت‌هاي شخصيتي و علاقه‌هاي خود را بشناسيد و براساس آن برنامه‌ريزي كنيد هركس ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارد و ممكن است روشي كه براي يك نفر كاملاً مفيد باشد، براي داوطلب ديگر كاملاً عكس عمل مي‌كند.
ط) از درس‌هاي پايه غافل نشويد و هنگام مطالعه‌ي دروس پيش‌دانشگاهي حتماً مباحث پايه مربوطه به مطالب درسي پيش‌دانشگاهي را بخوانيد.
+ نوشته شده توسط محی الدین ظاهری در سه شنبه 1388/06/03 و ساعت 0 |